IMAGE پیش بینی میان مدت (یک ماهه) هفته اول تا سوم بهمن ۱۴۰۰
سه شنبه, 28 دی 1400
هر چند بارش های دی ماه 1400 در شهر آبسرد چنگی به دل نزد و... ادامه مطلب ...
IMAGE حکمرانی سرما در آخرین روزهای دیماه
سه شنبه, 28 دی 1400
همانگونه که در گزارش قبلی هواشناسی نیز به اطلاع... ادامه مطلب ...
IMAGE شروع موج جدید بارش ها از امشب/هفته چهارم دی ماه، هفته سرد و پر بارش
پنج شنبه, 23 دی 1400
تقریباً پس از یک هفته نسبتاً خشک و بی بارش بتدریج از... ادامه مطلب ...
IMAGE اردلانی رفت، حیدری آمد/انتصاب سرپرست جدید مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دماوند
پنج شنبه, 23 دی 1400
عصر روز چهارشنبه 22 دی ماه 1400 با حضور دادستان شهرستان... ادامه مطلب ...
IMAGE ایمن سازی جاده مرگ،شاید وقتی دیگر...!
یکشنبه, 19 دی 1400
جاده آبسرد - ایوانکی بدون شک بدترین و خطرناکترین محور... ادامه مطلب ...
IMAGE اعلام برنامه مراسم تشییع و تدفین پیکرهای مطهر دو شهید گمنام در شهر آبسرد
چهارشنبه, 15 دی 1400
مراسم تشییع پیکرهای مطهر دو تن از شهدای گمنام جنگ... ادامه مطلب ...
IMAGE پایان دور اول بارش های زمستانی 1400 ار انتهای هفته/وقفه یک هفته ای در بارش ها
یکشنبه, 12 دی 1400
ظاهراً طلسم کم بارشی آبسرد به این زودی ها شکستنی نیست و... ادامه مطلب ...
IMAGE خیز اومیکرون از سمت جنوب
یکشنبه, 12 دی 1400
دامنه مناطق آلوده به سویه امیکرون ویروس کرونا در کشور... ادامه مطلب ...
IMAGE رضا طاهرخانی به‌عنوان سرپرست فرمانداری دماوند معارفه شد
شنبه, 11 دی 1400
آیین تودیع و معارفه سرپرست فرمانداری دماوند با حضور... ادامه مطلب ...

آیا شهر آبسرد مشمول اصلاحیه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها می گردد؟

آیا شهر آبسرد مشمول اصلاحیه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها می گردد؟

یکی از دوستان عزیز و مخاطبین گرامی پایگاه خبری آبسردآنلاین در یادداشتی به موضوع مصوبه جلسه 15 فروردین 1400 هیات دولت در رابطه با اصلاحیه تبصره (۳) بند (ز) اصلاحی ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح اشاره داشتند و خواستار انعکاس این موضوع و بویژه موضوع احداث شهرک های مسکونی در اراضی فاقد قابلیت کشت به مسئولین محترم شورای شهر و شهرداری شدند،لذا برای رفع ابهام از این موضوع مهم لازم دیدیم که بصورت تخصصی به این موضوع بپردازیم.
قبل از ورود به تفسیر این اصلاحیه لازم است یکبار به متن اصلاحیه نگاهی داشته باشیم:

" به موجب اصلاح آ‌یین نامه فوق، در رابطه با طرح های توسعه و عمران شهری و تغییرات بعدی آن، همچنین، ایجاد شهرک­ های مسکونی و افزایش محدوده شهرها، مقرر شد طرح های توسعه و عمران شهری و تغییرات بعدی آن (تصویب و بازنگری) که به تصویب مراجع قانونی ذی ربط (شورای برنامه ریزی و توسعه استان-شورای عالی شهرسازی و معماری) می رسد نیازمند اخذ مجوز از کمیسیون مندرج در «قانون حفاظت کاربری اراضی زراعی باغ ها» نباشد.

همچنین ایجاد شهرک های مسکونی پس از تصویب مراجع ذیصلاح و همچنین افزایش محدوده مصوب شهرها به صورت موردی به عنوان مغایرت اساسی با طرح جامع و تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با استفاده از اراضی که قابلیت کشت و تولید محصولات کشاورزی را نداشته باشد، در صورت تشخیص ضرورت کمیسیون مندرج در «قانون حفاظت کاربری اراضی زراعی باغ ها» از شمول عوارض ماده (۲) قانون یاد شده معاف خواهد بود."

این اصلاحیه در عمل به دو موضوع کلی اشاره دارد:

موضوع اول در رابطه با عدم نیاز اخذ مجوز از کمیسیون مندرج در «قانون حفاظت کاربری اراضی زراعی باغ ها» برای طرح های توسعه و عمران شهری و تغییرات بعدی آن و همچنین ایجاد شهرک­ های مسکونی و افزایش محدوده شهرها می باشد که با توجه به صدور مجوز این اقدامات از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شورای عالی شهرسازی و معماری و بمنظور جلوگیری از موازی کاری و در راستای تسریع اجرای طرح های حوزه مسکن و شهرسازی، اخذ مجوز از کمیسیون قانون حفاظت کاربری اراضی زراعی باغ ها حذف شده است و عملاً هیچ مجوزی جهت توسعه بی ضابطه محدوده قانونی شهرها و یا تغییر کاربری اراضی صادر نشده است.

دومین موضوع که اتفاقاً باعث به اشتباه افتادن اشخاص در تفسیر این اصلاحیه می گردد همانا موضوع صدور مجوز مشروط توسعه محدوده قانونی شهرها در اراضی فاقد قابلیت کشت و کار متصل به محدوده قانونی شهرها است که این مورد عملاً در خصوص شهری مثل آبسرد فاقد استناد می باشد.

همانگونه که می دانید به غیر از اراضی ملی واقع در شرق و جنوب شرق شهر آبسرد(تپه های لمسار) که به علت ناهمواری زیاد، عملاً فاقد سابقه کشت می باشند بقیه اراضی منطقه کم و بیش دارای قابلیت کشت آبی و دیم بوده و همانگونه که در طرح جامع نیز بدان اشاره شده اراضی واقع در شمال شرق،شمال،شمال غرب و غرب شهر( و حتی اراضی واقع در دره لمسار و شرق شهر آبسرد) اراضی درجه یک کشاورزی می باشند لذا توسعه شهر از سمت ها محدود شده است و با توجه به وجود آب کافی جهت کشاورزی( بصورت آبی و دیم و یا نوبتی) در کل منطقه اطراف آبسرد عملاً این شهر از شمول این اصلاحیه خارج می باشد.

ضمن آنکه منظور هیات دولت از اجرای شهرک های مسکونی همانا مجتمع های آپارتمانی مانند مسکن مهر می باشد نه خانه باغ و ویلا سازی،چرا که اصولاً ایجاد باغ و ویلا نیازمند آب است و لذا جائی که آب دارد قاعدتاً قابلیت کشت هم دارد و خودبخود این زمین ها از شمول اصلاحیه خارج می شوند دو فقط زمین هائی که مطلقاً فاقد قابلیت کشت و زرع می باشند(مانند شوره زار و یا سنگلاخ و یا بطور کامل فاقد آب کافی برای کشت های آبی و دیم) مشمول این اصلاحیه شده سایر اراضی و از جمله اراضی دارای کاربری کشاورزی باید همان مسیر قانونی سابق را جهت تغییر کاربری طی نمایند.
نکته اساسی اینجاست که در هیچ حالتی توسعه شهر نامحدود نبوده و شهرداری ها نمی توانند بدون اخذ مجوزهای قانونی لازم، اراضی اطراف شهر را به هر مقدار و مساحت که بخواهند وارد بافت شهری نمایند و برای هر اقدامی باید مجوزهای لازم را از ده ها مرجع و نهاد و وزارتخانه اخذ نمایند.

به هر روی و با این تفاسیر بنظر نمی رسد که این اصلاحیه در خصوص شهر آبسرد کاربرد چندانی داشته باشد و نمی توان از آن به عنوان محملی قانونی جهت تغییر کاربری اراضی کشاورزی بویژه اراضی دارای فاصله از بافت شهر در منطقه هومند آبسرد استفاده کرد.