IMAGE با رأی دیوان عدالت اداری کشور بابک همایونفر عضو اصلی شورای شهر آبسرد شد
یکشنبه, 28 بهمن 1397
پایگاه خبری عصر شرق به نقل از صفری فرماندار شهرستان... ادامه مطلب ...
IMAGE ورود موج جدید بارشی به آبسرد در واپسین روزهای بهمن
چهارشنبه, 24 بهمن 1397
با خاتمه بارش ها و عبور موج نسبتاً قوی بارشی که طی... ادامه مطلب ...
IMAGE پس لرزه های یک جام
یکشنبه, 14 بهمن 1397
هر چند جام ملت های آسیا 2019 چند روزی است که تمام شده ولی... ادامه مطلب ...
IMAGE افزایش نسبی دما از روزهای پایانی هفته
یکشنبه, 14 بهمن 1397
با خروج سامانه بارشی سردی که امروز در منطقه ما فعال بود... ادامه مطلب ...
IMAGE یخبندان و گرمای شدید: پیامد عصر جدید آب‌وهوا
یکشنبه, 14 بهمن 1397
امسال ما در شهر آبسرد زمستان آنچنان سردی را نداشتیم... ادامه مطلب ...
IMAGE هشدار جدی دادستان دماوند به عاملین ساخت‌وسازهای غیرمجاز
یکشنبه, 14 بهمن 1397
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند با اشاره به... ادامه مطلب ...
IMAGE آیا مترو به شرق استان تهران خواهد رسید؟
یکشنبه, 14 بهمن 1397
دهه فجر که شروع می شود بازار سفرهای استانی مسئولان و... ادامه مطلب ...
IMAGE افتتاح چند طرح عمرانی و یک طرح تولیدی در شهر آبسرد
یکشنبه, 14 بهمن 1397
به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر چند طرح عمرانی و... ادامه مطلب ...
IMAGE ورود یک موج بارشی کم دامنه در روز یکشنبه
پنج شنبه, 11 بهمن 1397
آخرین خروجی مدل های هواشناسی بیانگر ورود یک سامانه... ادامه مطلب ...
IMAGE چه کسی بیشتر ضرر می کند؟
شنبه, 06 بهمن 1397
با آغاز مسابقات فوتبال جام ملت های و پس از مصاحبه پر... ادامه مطلب ...

الزامات توسعه

الزامات توسعه

در آخرین شماره سال 96 هفته نامه البرز شرقی(شماره 19 مورخ 24 اسفند 96)مطلبی تحت عنوان «نقدی بر فروشگاه های جانبو و افق کوروش» به چاپ رسیده که در آن مطلب متاسفانه نقدی غیر منصفانه در رابطه با فعالیت فروشگاه های زنجیره ائی بیان شده بود که بر همین اساس این پایگاه خبری نقدی بر آن بر آن نقد تقدیم حضور شما سروران گرامی می نماید.

اگر ما دسترسی آسان ساکنین یک منطقه به کالا و خدمات را از نشانه های توسعه و توسعه یافتگی مناطق بدانیم بطور قطع فروشگاههای زنجیره ائی را نیز باید به عنوان یکی از مصادیق این توسعه یافتگی دانسته و نسبت به این پدیده ها عقلی و منطقی رفتار نمائیم.

حق دسترسی مردم یک منطقه به کالای ارزان و با کیفیت حقی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و یا اینکه آن را زیر سئوال برد و یا حتی آن را تحریم کرد،مردم حق انتخاب دارند و همانا آنان هستند که محل خرید خود را انتخاب می کنند و با انتخاب خود به فروشندگان امتیاز می دهند.

چگونه است که ما خواهان بزرگ شدن شهرستان دماوند و گران شدن زمین های این شهرستان و آمدن انواع خدمات و امکانات هستیم ولی حق انتخاب مردم را در خرید کردن و تعیین محل خرید نادیده می گیریم؟

اگر ما خواهان توسعه و تعالی هستیم باید آن را با تمام منافع و مضرات آن قبول کنیم و بدانیم که هر پدیده تازه ائی در کنار محاسن بی شمار معایب فراوانی نیز دارد.

نگاه خصمانه به فروشگاههای زنجیره ائی نگاهی واپسگرا و محکوم به شکست است چرا که اولاً این نوع نگاه که متاسفانه از سوی برخی فروشندگان محلی تبلیغ می شود با منافع عمومی در تضاد کامل کاست و ثانیاً با منطق اقتصادی نیز منافات داشته و دیدگاهی ضد توسعه تلقی می گردد.

نکته قابل تامل آنجاست که اغلب مشتریان فروشگاههای زنجیره ائی را اقشار آسیب پذیر جامعه تشکیل می دهند و عمده دلیل مراجعه ایشان به این فروشگاهها نیز ارائه تخفیف های نسبتاً مناسب از سوی این فروشگاهها می باشد.

به عبارت دیگر مشتریان این فروشگاهها جهت صرفه جوئی در هزینه ها و مدیریت مخارج خود به این فروشگاهها رو می آورند و این در حالی است که کسبه خرد حاضر به ارائه هیچ نوع تخفیفی به خریداران نبوده و همین موضوع باعث رو گردانی مصرف کنندگان از کسبه خرد و فروشگاههای محلی شده است.

اینکه ما برای حمایت از منافع چند نفر حقوق مردم یک شهرستان را قربانی کنیم نه عقلاً قابل قبول است و نه قانوناً قابل پذیرش.

اگر در شهرستان دماوند موقعیت شغلی کم است و هیچ واحد تولیدی بزرگی در این شهرستان وجود ندارد و نرخ بیکاری بالاست آیا گناه آن به گردن چند فروشگاه زنجیره ائی است؟وقتی ما راه توسعه و پیشرفت را بلد نیستیم و هنوز به شیوه 100 سال قبل کار و زندگی می کنیم تقصیر چند فروشگاه زنجیره ائی است؟

شهرستان دماوند سالیانه پذیرای چند صد هزار نفر گردشگر و مسافر گذری است ولی به جز سیب درختی و سیب زمینی و گردو ظاهراً سوغات دیگری در این شهرستان وجود ندارد و کسبه این شهرستان نیز به جای فروش صنایع دستی و محصولات غذائی بومی ترجیح می دهند محصولات کارخانه ائی را به مسافران و گردشگران بفروشند!پس عجیب نیست که منافع فروشندگان محلی با منافع فروشگاههای زنجیره ائی دچار تضاد شده و جنگ رقابتی آغاز می گردد.

تجربه ثابت کرده در یک بازار رقابتی و آزاد اراده مصرف کنندگان و مشتریان تعیین کننده نتیجه نهائی رقابت است و با توجه به اینکه مشتریان قبل از خرید تمام جوانب امر را سنجیده و سپس تصمیم به خرید می گیرند لذا در بلند مدت این جنگ رقابتی به نفع عرضه کنندگان کالای با کیفیت تر و ارزانتر تمام خواهد شد و عرضه کنندگان کالای گرانتر خود بخود از چرخه رقابت حذف می شوند.